Zdrowe odchudzanie

Zdrowe odchudzanie nie polega bynajmniej na zastosowaniu żadnej cudownej diety ani na zbyt mocnym treningu. Nasze ciało lubi powolne zmiany zarówno jeśli chodzi o jedzenie jak i wysiłek. Dla przykładu ktoś kto nie ćwiczył od lat nie powinien nagle biegać kilka kilometrów dziennie. Nie tylko będzie miał z tym duży problem ale taki podejście jest szkodliwe dla naszego serca i ogólnie zdrowia.
Swoją kondycję należy budować spokojnie i nie należy się od razu zbytnio forsować bo i tak nie da to efektów jakich byśmy oczekiwali a może tylko nas zniechęcić, spowodować kontuzję itd.

zdrowe odchudzanie

Podobnie wygląda sprawa jeśli chodzi o jedzenie. Nagłe zmniejszenie ilości spożywanego pokarmu czy też nawet głodzenie spowodują tylko deficyt kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wartości odżywczych i witamin.

Więc co należy robić aby się zdrowo odchudzić?

Twoje ciało używa jedzenia do wytworzenia energii. Jej nadmiar jest składowany w formie tłuszczu. Oznacz to, że jeśli zjesz w ciągu dnia więcej niż twoje ciało potrzebuje to będziesz tyć.

Aby schudnąć musisz zmusić swoje ciało do zużycia zapasów tłuszczu. Można to zrobić na dwa sposoby:
- zmniejszyć ilość spożywanych kalorii poniżej swojego zapotrzebowania - za pomocą diety
- zwiększyć swoją aktywność a co za tym idzie spalanie kalorii

Optymalne dla szybkiego odchudzania będzie zastosowanie obu metod jednocześnie.

O odchudzaniu należy myśleć w kategoriach stałych zmian w naszych nawykach żywieniowych. Mimo, że w odchudzaniu chodzi głównie o utratę kilogramów w określonym czasie np: kilku tygodni to tak naprawdę celem powinno być utrzymanie tej wymarzonej wagi a to może zostać osiągnięte tylko i wyłącznie poprzez zmiany w naszym życiu.

Zwiększ swoją aktywność fizyczną

Ktoś kto nagle zaczyna ćwiczyć a pozostawia swoją dietę bez zmian na pewno zacznie chudnąć. Nawet proste ćwiczenie jakim jest chodzenie przez okres 20 min, jeśli wykonywane jest przez 5 dni w tygodniu może przynieść efekty, oczywiście przy założeniu, że ilość kalorii pozostaje taka sama.

Jest wiele czynności, które są wręcz idealne do spalania tłuszczu. Spróbuj znaleźć coś co lubisz. Jeśli to nie będzie dla ciebie kara tylko przyjemność jest duża szansa na to, że stanie się to dla ciebie rutyną i będziesz wykonywać ćwiczenie regularnie a właśnie regularność jest kluczem do sukcesu.

Oto kilka prostych wskazówek jak zwiększyć aktywność fizyczną:

- Zostaw samochód dalej od wejścia, będziesz mieć kawałek do przejścia.
- W czasie weekendu staraj się wyjść na dłuższy 1-2h spacer.
- Używaj schodów zamiast windy, każdy dodatkowy krok może pomóc.
- Wysiądź z autobusu jeden przystanek wcześniej.
- Wykorzystaj przerwy reklamowe w telewizji do ćwiczeń albo rozważ rower stacjonarny, którego można używać podczas oglądania tv.

Zmniejsz ilość spożywanych kalorii

Jeśli masz nadwagę i naprawdę chcesz schudnąć koniecznie musisz zmienić swoje zwyczaje żywieniowe. Nie uda ci się schudnąć jeśli nadal będziesz jeść dużo pokarmów w tym zwłaszcza ciast, słodyczy. Nie znaczy to jednak, że nie będziesz móc sobie pozwolić na słodką chwilę, ważne jest aby nie robić tego często.

Jeśli chodzi o odchudzanie to możesz zmusić swoje ciało do zużywania zapasów tłuszczu poprzez jedzenie ilości kalorii mniejszej niż wynosi twoje zapotrzebowanie oraz poprzez zdrowe jedzenie. Nie mam bynajmniej na myśli żadnych cudownych diet poniżej 1500 kalorii. Skonsultuj się z dietetykiem aby określić swoją minimalną ilość kalorii jakie potrzebuje twoje ciało, wpływ na wynik będzie miał twój wiek, twoja aktywność fizyczna w ciągu dnia. Unikaj krótkotrwałych rozwiązań, czyli diet, które co prawda gwarantują szybką utratę wagi, ale często kosztem zdrowia i szybkim powrotem wagi czyli efektem jo-jo.

Na początek możesz zacząć od jedzenia 200-500 kalorii mniej niż zwykle. To powinno spowodować spadek wagi o około 0,5 kilo w ciągu tygodnia. To jest bardzo realny cel i mimo, że na efekty trzeba będzie długo czekać to warto tak postępować.

Postaraj się maksymalnie zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczy, gdyż są one najbardziej kalorycznymi z wartości odżywczych. Zamiast tego jedz więcej warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych.

zdrowe odchudzanie

Oto kilka prostych i skutecznych pomysłów na to jak zmniejszyć ilość kalorii w ciągu dnia:

- zastąp słodkie napoje i soki przez nie gazowaną wodę
- jeśli pijesz mleko wybieraj to chude z niską zawartością tłuszczy
- jedz mniej niż zwykle np: zrób sobie kanapkę ale użyj mniej margaryny do jej smarowania.
- przestań używać cukru do herbaty czy kawy
- staraj się nie brać dokładek - poczekaj 15 minut a uczucie apetytu minie
- nie jedz słodyczy pomiędzy posiłkami, zastąp słodycze owocami lub warzywami ewentualnie orzechami
- nie pij alkoholu

Ostatnia ważna rada to nie unikaj śniadań, gdyż to chyba najważniejszy posiłek dnia. Śniadanie zwiększa twój metabolizm na pierwsze godziny dnia.

Zachowaj cierpliwość

Odchudzanie to jest proces wymagający czasu. Nie oczekuj rezultatów od zaraz. Na wyniki trzeba będzie poczekać do 2 tygodni a już na pewno będą widoczne po miesiącu.

Staraj się utrzymać motywację. Będą dni kiedy będziesz mieć wielką ochotę zjeść więcej niż zwykle a to niestety zatrzyma proces odchudzania. W takich chwilach postaraj się zająć swój umysł czymś innym co odciągnie cię od jedzenia.

Jeśli dalej nie widać efektów być może trzeba będzie zrewidować plan? Może potrzebna będzie większa aktywność fizyczna a może należy zmniejszyć jeszcze ilość dziennych kalorii.

Postaraj się celebrować swoje osiągi, nagradzaj się za spadek wagi. Kup sobie coś ekstra (tylko nie jedzenie), wyjdź na miasto, do kina itd.

Zalety odchudzania

Badania pokazują, że kobiety którym udało się schudnąć od 4 do 10 kilogramów zmniejszają aż o połowę ryzyko wystąpienia cukrzycy. Dla mężczyzn z kolei zmniejsza się znacząco ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krwionośnego.

Starzejąc się większość ludzi tyje. Nie ma problemu jeśli to jest kilka kilogramów. Problem pojawia się jeśli ważymy 10kg więcej niż to było w wieku 18 lat. Nadwaga i otyłość znacząco zwiększa ryzyko ataku serca oraz raka.

Te problemy mogą wydawać się odległe, ale czas płynie szybko i nim się obejrzymy a już osobiście nas to dotknie. Trzymając wagę na odpowiednim poziomie zmniejszamy znacząco wystąpienie tych schorzeń w niedalekiej przecież przyszłości.