Tłuszcze

Wszyscy potrzebujemy tłuszczy. Tłuszcze pomagają nam w absorpcji wartości odżywczych z pożywienia, biorą udział w transmisji pomiędzy nerwami, utrzymaniu integralności błony komórkowej. Jednak spożywane w dużych ilościach powodują tycie, choroby serca i niektóre rodzaje raka. Nie wszystkie tłuszcze są takie same, jedne są dla nas zdrowe inne nie. Kluczem do sukcesu jest zastąpienie tłuszczy złych ich dobrymi odpowiednikami.
Do dobrych tłuszczy zaliczamy tłuszcze nienasycone i tu wyróżniamy dwa typy: tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone.

Tłuszcze nasycone, nienasycone i trans
Tłuszcze jednonienasycone

Tłuszcze te obniżają poziom złego cholesterolu LDL zwiększając jednocześnie poziom dobrego cholesterolu HDL, który ma właściwości oczyszczające żyły, dzięki czemu chroni nas przed powstawanie zatorów wynikających ze zbyt wysokiego poziomu złego cholesterolu. Źródłem tego typu tłuszczy są:
- orzechy jak orzechy ziemne, włoskie, migdały, pistacje
- awokado
- oliwa z oliwek

Tłuszcze wielonienasycone

Podobnie jak poprzednie obniżają poziom cholesterolu w tym głównie tego złego - cholesterolu LDL. Można je znaleźć głównie w formie kwasów tłuszczowych Omega-3, które występują głównie w rybach. Tłuszcze te można także znaleźć w kukurydzy, soi, oleju słonecznikowym.

Złe tłuszcze

Tych tłuszczy należy unikać zarówno ze względu na naszą tuszę jak i ze względów czysto zdrowotnych. Są dwa rodzaje tłuszczy szkodliwych dla człowieka, są to tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans.

Tłuszcze nasycone

Główną ich wadą jest to, że zwiększają poziom złego cholesterolu LDL we krwi. Można je znaleźć głównie w żywności pochodzenia zwierzęcego a więc w mięsie, produktach mlecznych (śmietana, masło), jajkach (żółtko). Niektóre oleje roślinne są także bogate w tłuszcze nasycone a przykładem jest olej kokosowy.

Tłuszcze trans

Tłuszcze trans powstają poprzez uwodornienie, które następuje w procesach przetwarzania jedzenia jak smażenie, pieczenie itp. Można je znaleźć w przetworzonych zapakowanych produktach jak frytki, popcorn itp.

Co możemy zrobić aby unikać złych tłuszczy?

Postaraj się unikać smażenia na oleju z wysoką zawartością tłuszczy nasyconych. Zamiast tego używaj olejów z dużą ilością tłuszczy nienasyconych takimi jak oliwa z oliwek, olej z lnu. Unikaj pakowanego jedzenia jak frytki, które jest bogate w tłuszcze trans. Szukaj alternatyw ubogich w tłuszcze trans. Ponieważ tłuszcze nienasycone znajdują się w produktach mlecznych używaj tych, które mają minimalną zawartość tłuszczy. Jeśli chodzi o mięso to unikaj skóry i tłustych partii mięsa.