Pokarmy powodujące zaparcia

Wszyscy jemy różnego rodzaju pokarmy, które nie zawsze są dla nas zdrowe. Czasami to jedzenie powoduje dyskomfort, czy nawet zaparcia. Jak można się przed tym ustrzec?
Zaparcie to stan, w którym układ pokarmowy ma problemy z usunięciem resztek pokarmu, resztki zalegają w jelitach i nie są dostatecznie szybko wydalane. Jelita potrzebują się oczyszczać i jest to możliwe, aby pozbyć się zaparć trzeba zmienić swoją dietę.

pokarmy powodujące zaparcia

Jakie pokarmy powodują zaparcia? Otóż częstymi przyczynami są tłuste potrawy, cukier, jajka i inne produkty mleczne, przetworzone jedzenie jak kukurydza, chleb, makaron. Dieta uboga w błonnik i w płyny najczęściej jest jednak przyczyną zaparć. Błonnik jest potrzebny bo przyspiesz, ułatwia on przesuwanie się resztek pokarmu. Nie jest on trawiony, ale pomaga w przemieszczaniu. Można go znaleźć w dużych ilościach w warzywach i owocach.

Objawy zaparć
- mniej wypróżnień - rzadziej niż 3 razy w tygodniu
- problemy z oddaniem stolca
- ból w jelitach, wzdęcia, gazy

Sporadycznie zaparcia mogą być znakiem jakiegoś poważnego schorzenia jelit.

Jak unikać zaparć?

Wprowadź błonnik do diety - do wyboru jest masa warzyw takich jak kalafior, zielona liściaste warzywa, fasola. Błonnik można też znaleźć w pełnych ziarnach, produktach z pełnego ziarna. Jeśli chodzi o owoce to staraj się jeść w całości, ze skórką bo to ona ma najwięcej błonnika.

Unikaj pokarmów z dużą ilością cholesterolu - nie są one łatwe w trawieniu i blokują układ pokarmowy. Ogranicz więc spożycie tłustego mięsa, przerzuć się na drób i ryby.

Pij dużo wody - picie wody jest jak najbardziej wskazane. Woda daje efekt oczyszczający, pomaga wypłukać toksyny z organizmu. Najlepiej jest pić do 2l wody dziennie.

Ćwiczenia - siedzący tryb życia sprzyja powstawaniu zaparć. Ruch pomaga w przemieszczaniu się resztek pokarmów. Napinając mięśnie brzucha powodujemy ruchy jelit a więc przyspieszamy przesuwanie się resztek.

Zmień nawyki:
- jedz 5-6 mniejszych posiłków zamiast 3 dużych. Na kolację zawsze jedz mało.
- zamień węglowodany proste na złożone - biały chleb na chleb pełnoziarnisty
- zredukuj spożycie kofeiny i alkoholu

Jeśli jednak nic nie pomaga i dalej masz problemy z zaparciami być może jest to objaw jakiejś choroby. Dlatego w takim przypadku trzeba się skonsultować z lekarzem.