Dieta rozdzielna Haya

Dieta rozdzielna dr Haya powstała w latach 20 ubiegłego wieku. Twórca diety jedząc naturalne produkty w odpowiednich kombinacjach pozbył się kłopotów zdrowotnych związanych z układem krwionośnym oraz zrzucił nadmiar tkanki tłuszczowej.
Dieta Haya zakłada spożycie pokarmów podzielonych na grupy. Dzieli na produkty kwasowe, zasadowe i neutralne. Do pokarmów z grupy kwasowych zalicza się ryby, produkty mleczne, mięsa bogate w proteiny. Nie powinny być one łączone z pokarmami zasadowymi jak produkty zawierające skrobię, ryż, ziarna, mąka, ziemniaki, czyli generalnie z pokarmami z dużą ilością węglowodowanów.

dieta rozdzielna Haya

Około 50% jedzenia powinno pochodzić z owoców, warzyw, sałatek. Nie powinno się spożywać przetworzonych cukrów i mąki, bo zakłóca to naturalne procesy w organizmie. Jest to dieta, która bazuje wyłącznie na prawidłowym odżywiania organizmu i może być stosowana przez całe życie człowieka. Nie nakazuje żadnych dodatkowych ćwiczeń.

Plan diety rozdzielnej

Nie powinno się spożywać węglowodanów razem z proteinami i pokarmami kwasowymi

Warzywa, owoce muszą być głównymi komponentami diety i powinny być jedzone regularnie

Białka, skrobia i tłuszcze powinny być spożywane w małych ilościach

Pełne ziarna i nieprzetworzone jedzenie jest preferowane zamiast jedzenie przetworzonego jak biała mąka, cukier, czy margaryna.

Pomiędzy posiłkami powinien być zachowany interwał 4 godzin. Każdy posiłek powinien składać się z pokarmów z tylko jednej z grup Haya.

Mleko nie za dobrze łączy się z żadną z grup i powinno być unikane.

Zalety diety Haya

- dieta zapobiega chronicznym schorzeniom jak zaparcia, problemy z trawieniem
- dobra dla alergików i chorych na astmę
- stymuluje spadek wagi w sposób naturalny, przez co zmniejsza możliwość wystąpienia powikłań
- dieta nie ogranicza ilości jedzenia, ale wpływa na jakość spożywanych posiłków
- regularne jedzenie małych przekąsek między głównymi posiłkami jest jak najbardziej wskazane
- gwarantuje wyniki bo reguluje rodzaj spożywanych pokarmów

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: Owsianka lub płatki kukurydziane z jogurtem naturalnym

Obiad: pierś kurczaka z grilla, sałata z oliwą z oliwek lub ryba z warzywami

Kolacja: sałatka z warzyw lub owoców, pieczony ziemniak