Dieta proteinowa Dukana

Dieta Dukana została wymyślona przez francuskiego dietetyka dr Pierre Dukana około 10 lat temu i od tego czasu stała się jedną z najpopularniejszych diet na świecie. Początkowo dieta zodobyła popularność we Francji i według szacunków ponad 1,5 miliona Francuzek skutecznie ją stosowało do utrzymania swojej figury.
Podstawy diety białkowej Dukana

dieta Dukana Dieta białkowa Dukana bazuje na jedzeniu wysokoproteinowych pokarmów przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów włączając w to owoce, warzywa zawierające skrobię, warzywa strączkowe i produkty pełnoziarniste. W przeciwieństwie do diety Atkinsa tu nacisk jest na spożycie takich produktów białkowych, które zawierają mało tłuszczy jak ryby, drób i niektóre produkty mleczne.

Dieta składa się z 4 faz:

Faza 1: Faza ataku

Pierwszą fazą diety jest faza ataku i powinna trwać od 1 do maksymalnie 10 dni w zależności od tego ile chcemy schudnąć. Zaleca się jednak ograniczenie jej do 5 dni. W ciągu pierwszych 5 dni można oczekiwać spadku wagi w granicach 3 do 5 kg.

Podczas pierwszej fazy można spożywać tylko i wyłącznie produkty wysokobiałkowe z ewentualnymi dodatkami ziół, sosu winegret, musztardy, soli i przypraw. Napoje są dozwolone, ale tylko te z małą ilością kalorii, także najlepiej woda i to niegazowana. Dozwolona jest herbata i kawa, ale najlepiej bez cukru.

Podczas tej fazy wskazane jest picie minimum 2l wody dziennie, ze względu na to, że dieta białkowa mocno obciąża nerki.

Faza 2. Faza naprzemienna

Podczas tej fazy dni kiedy spożywamy tylko białko mieszane są z dniami kiedy oprócz białka można spożywać warzywa, ale takie, które nie zawierają skrobi czyli sałata, szpinak, seler, ogórki, szparagi i pomidory. Forma ich spożycia nie ma znaczenia, można na surowo, gotowane czy w formie zupy.

Ta faza trwa do momentu osiągnięcia celu stosowania tej diety, a więc wagi którą chcieliśmy osiągnąć. Podczas tej fazy można oczekiwać spadku wagi w granicach 1 kg w ciągu tygodnia.

Faza 3. Faza utrwalania

Następuje już po osiągnięciu wymarzonej wagi i jej zadaniem jest jej utrzymanie. Podczas tej fazy powoli należy wprowadzać do diety produkty, których do tej pory nie stosowaliśmy. Można sobie pozwolić na jedną porcję owoców i dwie kromki chleba razowego w każdym tygodniu. Można także spożyć jedną porcję węglowodanów jak ryż, makaron.

W trakcie tej fazy można sobie także pozwolić na jeden deser w ciągu tygodnia.

Faza 4. Faza stabilizacji

Podczas tej fazy zaczynasz normalne jedzenie, jesz to co chcesz, ale najlepiej jest trzymać się zasad fazy utrwalania. Ważne jest, aby jednego dnia w tygodniu spożywać tylko białko.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie
200g niskotłuszczowego twarogu
1 plasterek indyka
kawa z chudym mlekiem lub herbata

Przekąska
1 jogurt naturalny

Obiad
Ryba
Warzywa
Kawa

Popołudniowa przekąska
1 plasterek szynki
Baton z otrębami

Kolacja
Wołowy kebab


Zalety

- szybkie rezultaty w pierwszych etapach diety - wpływają na motywację
- nie trzeba liczyć kalorii
- jest możliwa dla wegetarian

Wady

- mocno restrykcyjna i eliminuje wiele zdrowego jedzenia z jadłospisu włączając w to owoce i warzywa
- niektóre osoby mogą źle znosić dietę ubogą w węglowodany
- dieta Dukana nie powinna być stosowana przez osoby z wysokim cholesterolem a przede wszystkim przez osoby mające problemy z nerkami
- może szybko się znudzić gdyż różnorodność jedzenia jest niska

Podsumowanie

Dieta Dukana to dość ekstremalne podejście do kwestii odchudzania. Zaletą diety jest to, że jest bardzo efektywn i w dość krótkim czasie można stracić sporo kilogramów. Problemem może być jednak jej utrzymanie po powrocie do normalnego odżywiania.