Dieta Montignaca

Dieta Montignaca, stworzona przez francuskiego dietetyka, bazuje na unikaniu jedzenia pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym jak np: ziemniaki, marchew, buraki, które stosunkowo szybko przetwarzane są na cukry, powodujące tycie. Dieta Montignaca jest dietą idealnie zbalansowaną, nie zachęcą do całkowitego unikania cukrów, czy tłuszczy ale zaleca zachowanie umiaru w ich spożyciu.
Michael Montignac stworzył dietę po latach badań nad odpowiednią dietą dla cukrzyków, aby kontrolować poziom cukrów we krwi. Dieta zakładała duże spożycie warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych oraz unikanie produktów słodki, pełnych cukrów. Montignac odwołuje się do indeksu glikemicznego, który jest rankingiem węglowodanów jeśli chodzi o ich zdolność do podwyższania poziomu cukru we krwi.

dieta montignaca
Wszelkie pokarmy z wysokim indeksem glikemicznym, powyżej 50, takie jak ziemniaki, czy piwo powinny być unikane. Natomiast te z niskim indeksem, jak pomidory, zielone warzywa, ciemna czekolada, chleb pełnoziarnisty są jak najbardziej zalecane.

Dieta składa się z dwóch głównych etapów: etapu utraty wagi i etapu jej utrzymania.

Etap 1:
Pierwszy etap to rodzaj oczyszczania organizmu i jest dość restrykcyjny. Czas trwania to 2 miesiące. Etap 1 mocno ogranicza spożycie takich produktów jak: słodycze, skrobia, alkohol oraz przetworzone węglowodany (węglowodany proste). Ograniczając spożycie węglowodanów prostych w naturalny sposób zmniejszymy swoją wagę.

Etap 2:
Etap 2 już nie jest tak mocno restrykcyjny i pozwala na powolne wprowadzenie do jadłospisu codziennych produktów, które spożywaliśmy wcześniej.

Menu diety Montignaca

Główną ideą diety jest wybór unikanie żywności o wysokim indeksie glikemicznym:

Pokarm Indeks
Syrop kukurydziany 115
Piwo 110
Glukoza (cukier) 100
Syrop z pszenicy, ryżu 100
Skrobia przetworzona 100
Ziemniaki 100
Mąka ryżowa 95
Mąka ziemniaczan 95
Płatki kukurydziane, kukurydza, popcorn 85
Gotowana marchew 85
Mąka pszenna 85
Biały chleb, bułki 85
Biały ryż 85

Przykładowy jadłospis

Etap 1

Śniadanie: owoc, żytni chleb, margaryna light, mleko, kawa zbożowa
Obiad: awokado z sosem winegret, zielona fasola, mięso, set i szklanka wody mineralnej
Kolacja: sałatka z warzyw lub zupa warzywna, omlet z pieczarkami, sałata, ser lub jogurt naturalny

Etap 2
Śniadanie: zielona herbata lub owoc, chleb pełnoziarnisty z serem i pomidorem
Obiad: Zupa pomidorowa z bazylią, sałata z serem feta i pomidorami, szynka, gotowane jajka
Kolacja: Zupa warzywna, sałatka z grzybami, jabłko, czarna czekolada

Podsumowanie

Dieta Montignaca zaleca spożywanie zdrowych pokarmów jak owoce, warzywa, które są bogate w minerały, witaminy oraz błonnik. W żaden sposób nie zachęca do opuszczania posiłków. Możemy jeść zróżnicowane posiłki, więc nie łatwo będzie nam się znudzić. Podczas diety chudniemy poprzez ograniczenie spożywanych kalorii, poprzez ograniczenie spożycia węglowodanów.