Dieta makrobiotyczna

Dieta makrobiotyczna nie tylko może ci pomóc w schudnięciu, ale także poprawić kondycję twojego organizmu. Nie jest to zwykła dieta, ale sposób na życie. Termin makrobiotyczny ma pochodzenie greckie i oryginalnie znaczył długie życie. Dieta makrobiotyczna i jej filozofia zostały jednak wymyślone przez Japończyka George Ohsawa.
Dieta bazuje na chińskiej filozofii balansu między siłami yin i yang. Część pożywienia jest klasyfikowana jako yin i uznawana jest za mocno stymulującą. Taki pokarm może wycieńczać umysł i ciało i zalicza się do niego cukier, alkohol, kawę, czekoladę, bardzo ostre przyprawy, mleko, ser, krem, przetworzona mąka i produkty z niej oraz wszelkie konserwanty.

dieta makrobiotyczna

Typowe pokarmy yang są z kolei ostre i słone i powodują nadpobudliwość. Dieta makrobiotyczna stara się ograniczać pokarmy z obu grup a propaguje jedzenie, które przynosi balans takie jak pełne ziarna, warzywa, fasola, owoce, orzechy, nasiona i owoce morza.

Kompozycja diety

Dieta bazuje na filozofii według, której należy jeść naturalne, nieprzetworzone pożywienie. Jest to niemalże dieta wegetariańska złożona z pokarmów o niskiej zawartości tłuszczy, dużej ilości błonnika. W diecie dozwolone jest od czasu do czasu jedzenie ryb i owoców morza.

Co jemy w diecie:

- pełne ziarna i produkty na ich bazie stanowić powinny 50%. Zaliczamy tu brązowy ryż, jęczmień, proso, pszenicę, kukurydzę, żyto, grykę i owies. Małe ilości pełnoziarnistego chleba i makaronu są również dozwolone.

- świeże, sezonowe warzywa powinny stanowić 25-30% diety. Najbardziej wskazane są brokuły, kalafior, kapusta, marchew, rzodkiew, cebula, pietruszka. Warzywa, których należy unikać to ziemniaki, bakłażan, pomidory, szpinak i buraki.

- fasola i inne rośliny strączkowe oraz okazjonalnie ryby powinny stanowić 10% diety.

- resztę stanowią zupy warzywne oraz owoce, orzechy i nasiona. Owoce powinny być świeże i można tu zaliczyć jabłka, gruszki, brzoskwinie, morele, winogrona. Natomiast owoce, których należy unikać to mango, ananas, papaja.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: miska płatków z pełnego ziarna, muesli. Można je zjeść z mlekiem sojowym lub ciepła wodą. Można także dodać kawałki świeżych owoców.
Przekąska: pół miski warzyw jak ogórek, pomidor, marchew. Można dodać soku z cytryny i zioła.
Obiad: miska zupy z fasoli. Razem z zupą można zjeść kilka pełnoziarnistych krakersów. Zupa bogata w błonnik powinna dać sytość na dłuższą chwilę.
Przekąska: pół miski owoców lub warzyw.
Kolacja: brązowy ryż z różnymi warzywami. Warto dodać kawałki soji, aby dostarczyć sobie protein.

Dieta makrobiotyczna a odchudzanie

Dieta jest niska w tłuszcze nasycone, dostarcza wszystkich niezbędny dobrych tłuszczy nienasyconych i zabezpiecza nas przed spożyciem przetworzonego jedzenia, mocno smażonego, słodyczy, alkoholu, słodkich napojów. Dzięki temu spadek wagi jest niemal nieunikniony, ze względu na dość niskie spożycie kalorii - niskokaloryczność jedzenia. Aby jednak efekt odchudzania był pełny powinno się wprowadzić regularne ćwiczenia.

Możliwe efekty uboczne

Efekty uboczne są niewielkie i można im zaradzić. Jest to dieta restrykcyjna i może na grozić niedobór białka, witaminy B13, żelaza, magnezu i wapna. To z kolei może prowadzić do tego, że będziemy się czuć słabo, będzie nam brakować energii.

Podsumowanie

Można stwierdzić, że dieta makrobiotyczna nadaje się do odchudzania a poza tym ma wiele innych zalet dla naszego organizmu. Ma potencjał poprawienia stanu twego umysłu, ciała i ducha.