Dieta bananowa

Kiedy dieta bananowa ukazała się po raz pierwszy w Japoni, stała się tak popularna, że w krótkim czasie zabrakło bananów. Dieta została stworzona przez Hitoshi Watanabe. Twórca diety twierdzi, że jedzenie tylko bananów na śniadanie plus picie letniej wody powoduje spadek wagi nie zależnie od tego co jemy przez resztę dnia.
Jednym z powodów, dla których może ona działać jest fakt, że banany wpływają pozytywnie na trawienie oraz zwiększenie metabolizmu. Innym powodem może być duża zawartość błonnika, który wypełnia nasz żołądek powodując uczucie sytości oraz może blokować przyswajanie niektórych z węglowodanów. Dieta bananowa dzięki duzej zawartości błonnika, witaminy C oraz potasu wpływa korzystnie na zdrowie i układ nerwowy.

diety bananowa

Powód dla którego woda nie może być ani zimna, ani ciepła nie jest do końca jasny. Niektóre teorie spekulują, że może to poprawiać trawienie lub zmniejszać głód.

Stosując tą dietę należy zjeść kolację najpóźniej o godzinie 20 oraz nie wolno po niej jeść deserów. W przypadku pojawienia się uczucia głodu można zjeść kawałek owocu.

Kolejną zasadą diety jest konieczność pójścia spać przed północą. Wynika to z zależności pomiędzy brakiem snu a otyłością.

Kolejna zasada brzmi: jedz tylko aż będziesz odczuwać sytość w 80%.

W diecie bananowej zakazane są: produkty mleczne oraz alkohol. Można pić jedynie letnią wodę.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie
1 lub więcej bananów (aż poczujesz sytość)
1 szklanka letniej wody

Obiad
Co chcesz

Przekąska
Mała słodka przekąska jest dozwolona w okolicach godziny 15

Kolacja
Co chcesz ale przed 20. Nie wolno jeść deseru.

Zalety i wady

Zalety
- Codzienne jedzenie śniadań może zwiększyć metabolizm oraz możliwość przejedzenia się w czasie obiadu.
- Unikanie kofeiny na śniadanie może prowadzić do mniejszego stężenia glukozy we krwi a tym samym zmniejszenie apetytu.
- Zakaz jedzenia po 20 zmniejsa tendencję jedzenia nocnych przekąsek.
- Unikanie produktów mlecznych i deserów zmniejsza spożycie kalorii przez zmniejszenie ilości spożywanego tłuszczu i cukrów.
- Banany są bogate w wartości odżywcze i błonnik, witaminę B6, C oraz potas.

Wady
- Część osób np: z cukrzycą może źle reagować na śniadanie złożone głównie z węglowodanów.
- Łatwo przesadzić na obiad i kolację ponieważ dieta nie reguluje tego co powinno się wtedy jeść.
- Nie zachęca do ćwiczeń.

Jeśli ta dieta przynosi efekty zapewne nie jest to wynikiem niesamowitych właściwości bananów. Jest to raczej wynik jedzenia o konkretnych godzinach oraz unikania deserów. To z kolei prowadzi do zmniejszenia spożycia kalorii oczywiście jeśli nie przesadza się z porcjami podczas obiadu czy kolacji.