Bieganie dla początkujących

Bieganie to najbardziej popularna forma ćwiczeń, jaką można sobie wyobrazić. Wystarczy para butów i możemy ruszać w trasę. Jedynym ograniczeniem jest pogoda, ale nawet w kiepską pogodę możemy się udać na siłownię, aby pobiegać na bieżni.
Wskazówki do biegania

Zacznij powoli: Jeśli dopiero zaczynasz to zacznij powoli. Jeśli od razu będziesz dawał z siebie maksa możesz tylko narazić się na kontuzje. Poza tym należy przyzwyczajać organizm powoli do wysiłku, taki ostry trening od razu jest szkodliwy dla naszego zdrowia a głównie dla serca. Zacznij od szybkiego chodzenie w połączeniu z truchtem. Z czasem niech trucht przeważa nad chodzeniem. Kiedy kondycja twoich mięśni oraz twoich płuc się poprawi, będziesz móc zacząć w końcu prawdziwe bieganie.
bieganie dla początkujących

Postura:
Aby zachować poprawną posturę podczas biegu kieruj swoje oczy na wprost, wybierz sobie jakiś punkt na horyzoncie. Unikaj patrzenia bezpośrednio pod nogi. Twoje plecy powinny być proste a nie zgięte do przodu. Twoje barki powinny być luźne i zrelaksowane, nie napinaj ich niepotrzebnie. Ramiona powinny luźno spoczywać po bokach twego ciała, łokcie powinny być lekko zgięte, ale niezablokowane. Podczas biegu delikatnie machaj rękoma do przodu i tyłu. Nie ściskaj swoich dłoni podczas biegu w formie pięści, powinny być w miarę luźne.

Oddychaj swobodnie: Skup się na oddychaniu, na tym, aby brać pełny oddech. Najlepiej, kiedy będziesz wdychać powietrze przez nos a wydychać przez usta.

Buty: Zainwestuj w dobre buty do biegania, aby oszczędzić swoje stopy i zabezpieczyć kostki przed ewentualnymi kontuzjami na nierównościach. Skonsultuj zakup ze sprzedawcą, dobierz dokładnie buty do swojej stopy. Musisz się czuć w nich bardzo komfortowo.

Podłoże: Część osób biega po ulicach zamiast używać do tego chodników. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego to odpowiedź jest prosta. Otóż asfalt jest podłożem dużo delikatniejszym niż beton, dlatego mniej obciąża nasze kolana i kostki. Jeśli masz problemy ze stawami to zastanów się nad bieganiem na miększych podłożach niż beton.

Teren: Bieganie pod górę może znacząco zwiększyć intensywność treningu. W ten sposób możemy wykonywać trening interwałowy, w którym interwałem o dużej intensywności jest właśnie krótki podbieg. Uważaj przy zbieganiu, aby się nie wywrócić i doznać kontuzji.

Krajobraz: Bieganie cały czas tej samej trasy może okazać się nudne, więc staraj się zmieniać swoją trasę najczęściej jak możesz.

Bieganie nie zależnie od pogody: Możesz spokojnie biegać podczas gorszej, chłodnej pogody. Ubierz się jednak odpowiednio do pogody, ochraniaj najbardziej czułe miejsca jak głowa, szyja i ręce. Używaj, więc czapki, golfa pod szyję i rękawiczek, aby się nie wyziębić. W trakcie lata unikaj biegania w trakcie największych upałów tzn. między 10 a 14.

Wskazówki odnośnie odchudzania

Większość ludzi biega po to, aby schudnąć. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc ci w osiągnięciu twoich celów:
- Biegaj od 20 do 60 minut jednego dnia. Możesz zacząć od 20 minut, ale powoli celuj w okolice 45 minutowego treningu, co pozwoli ci szybciej schudnąć.
- Zachowaj intensywność: Należy dostosować tempo biegu do swojego pulsu serca, idealne tempo to okolice 50-75% maksymalnego tętna, które można obliczyć według wzoru MHR = 220 - wiek.
- Zachowaj regularność: Postaraj się biegać od 3 do 5 razy w tygodniu. Nie zaleca się biegania codziennie, ciało potrzebuje czasu na regeneracje.